Under julhelgen sände Svt en repris av Selma, om författarinnan och Nobelpristagaren Selma Lagerlöf.
Vi får följa med under två korta perioder, den första 1895 och den andra 1909.

Jag har i många år fascinerats av Selma Lagerlöf, både tack vare hennes författarskap och hennes roll som kvinnopionjär inom en rad områden, inte bara litterärt. Dessutom var hon en kvinna med stort hjärta.

Jag hade inte sett Selma från 2008, med Helena Bergström i huvudrollen, och blev verkligen positivt överraskad.
Skildringarna av Selma Lagerlöf är många gånger endimensionella och ensidigt prestationsinriktade, till skillnad från manliga samtida författare som exempelvis August Strindberg och Gustaf Fröding som målas med större penseldrag och som de komplexa personer de var.

selma
När jag tvivlar i mitt skrivande eller liv kastar jag en blick på modiga Selma som i magnetform sitter på vårt kylskåp.
Jag har förstått att många stört sig på fokuset i Selma, som ligger på kvinnan Selma snarare än författaren. Vill inte påstå att jag är någon Selma Lagerlöf-kännare, men jag har läst många av hennes böcker, gjort två besök på Mårbacka och hon tittar på mig från kylskåpet varje dag. Kort sagt är hon lite av en idol, en förebild, en inspiration.

Selma Lagerlöfs sexualitet är (i mitt tycke åtminstone) ingen intressant diskussion i sig, även om kvinnors sexualitet och sexualiteter över lag kring sekelskiftet 1800/1900 såklart är värda att prata om. Men det är en annan diskussion på en annan blogg.
Nu kanske någon som sett Selma anser mig vara förvirrande, eftersom serien i stort sett handlar om just den saken, hennes relationer med Sophie och Valborg. Men min poäng är att Selma Lagerlöf i stort sett jämt porträtteras som en kraftkvinna, vilket hon i många avseenden var, men hon var också – som vi alla är – ömsint, behövande, drömmande, svag och mjuk. Det är därför Selma är så bra, tycker jag.

Jag misstänker att den som ”kan sin Selma” med allt från författarskapets beslutsamhet till återtagandet av hemgården, från det revolutionerande engagemanget i kyrkan till sin roll som godhjärtad stor arbetsgivare i bygden, kan uppskatta Svt:s serie på ett annat sätt.
För i det ljuset bjuder dramatiseringen på en breddad bild av den fantastiska mångfacetterade kvinna som Nobelpristagaren Selma Lagerlöf faktiskt var.

Om du inte redan sett Selma hittar du serien här på Svt Play. Två avsnitt, totalt två timmar. Är så nyfiken på din åsikt!

/ Marie, mittskrivliv@gmail.com

