Att leva ett skrivande liv underlättas av att ha folk omkring sig som sysslar med samma sak. Det ger inspiration och viktig input!
Om det och ”årets bästa” handlar bloggen i dag.

Jag hade en skrivdag med en vän för en tid sedan. Hennes manus var på lektörsläsning så vi pratade mer än skrev, om saker som varför vi berättar de historier vi valt och vad syftet är med dem.
Att leva ett skrivliv handlar, som du som skriver redan vet, om så mycket mer än att bara fysiskt slå ner tangenterna. Det handlar om att läsa massor och tänka massor kring skrivandet, både det egna och andras. Och prata om det.

Vi började vår skrivdag med att berätta för varandra om våra respektive manus, från A till Ö. Vi pratade om karaktärernas utveckling, upplägg, dramaturgi och vad det är som gör att vi tycker att folk ska läsa det vi skrivit. Vi skriver om vitt skilda saker, med den gemensamma nämnaren att vi vill mana till eftertanke.
Efteråt tänkte jag på nödvändigheten i att kunna sammanfatta sitt manus och få det att låta bra. Jag tänkte även på hur svårt det kan vara att berätta lockande, utan att avslöja för mycket.

Jag har funderat mycket på utvecklingen i skrivandet och i tidigare blogginlägg varit inne på hur viktiga ni är för mig, alla ni som själva skriver och deltar i diskussionerna.
Om jag ska sammanfatta det som gjort mest för mig under det senaste året, från det jag startade bloggen och fram till nu, så är det förutom du som läser detta även dina inlägg och länkar. Det är också den författare jag fått kontakt med, vars manus jag fick testläsa två gånger (och som jag ser som lite av en mentor) samt alla skrivpoddar och min skrivande IRL-vän jag nämnde tidigare i inlägget.
Vad förenar då alla dessa saker/människor/kontakter? Jo, allt och alla står för lärdomar, på ett eller annat sätt.
Vilken rikedom!

Vad har betytt mest för ditt skrivande under året som gått?

/ Marie, mittskrivliv@gmail.com

